-
Farligt gods er en samlebetegnelse for kemiske stoffer, blandinger og materialer eller genstande, der udgør en risiko for sundhed, sikkerhed eller miljø, når de transporteres, håndteres eller opbevares.
Kriterierne for klassificering som farligt gods er generelt harmoniseret med CLP-forordningen (EF nr. 1272/2008). Det er dog ikke alle fareklasser i CLP som medfører klassifikation som farligt gods – fx hudirritation, kimcellemutagenicitet, carcinogenicitet, reproduktionstoksicitet. Som udgangspunkt er farligt gods kun noget som frembyder en akut fare.
Bemærk at stoffer og genstande, der ikke er underlagt klassificerings- og mærkningskrav iht. CLP, godt kan være farligt gods. Dette er gældende for smittefarlige stoffer, radioaktive stoffer, stoffer med forhøjet temperatur, genetisk modificerede mikroorganismer, lithiumbatterier, visse fødevarer (fx flødeskum på dåse), visse kosmetiske produkter (fx neglelak), farligt affald, osv.
Farligt gods kan besidde én eller flere farlige egenskaber, fx:
Eksplosionsfare
Brandfare
Oxiderende
Gas under tryk
Ætsende
Giftig
Miljøfarlig
Radioaktiv
Smittefarlig
-
De almindelige regler for transport af farligt gods på dansk område findes i nationale bekendtgørelser fra Færdsels-, Trafik-, Søfarts- og Sundhedsstyrelsen:
Farligt gods | Radioaktiver | |
Vejtransport |
BEK nr. 596 af 26/05/2023 (ADR-bekendtgørelsen) |
BEK nr. 993 af 05/12/2001 |
Banetransport |
BEK nr. 601 af 23/06/2009 |
|
Lufttransport |
BEK nr. 763 af 11/07/2008 |
|
Søtransport |
BEK nr. 1512 af 08/12/2016 Kapitel VII |
De specifikke regler for transport af farligt gods findes i forskellige internationale konventioner afhængig af hvilke(n) forsendelsesmetode(r), der indgår i transporten. Disse konventioner er implementeret i dansk lovgivning:
(Europa m.m.) |
(Europa m.m.) |
(Globalt) |
(Globalt) |
-
Basisuddannelse
|
Uddannelse til ansatte hos afsendere eller transportører, der medvirker til transport og forsendelse af farligt gods (fx klassificerer, emballerer, dokumenterer, af- eller pålæsser farligt gods). Uddannelsen skal omfatte grundlæggende og funktionsspecifikke elementer, samt information om sikkerhed og sikring. |
||
IATA-basisuddannelse
|
Uddannelse til medarbejdere hos luftfartsforetagender, afsendere, fragtagenter og andre, som er beskæftiget med lufttransport af farligt gods, og som er forpligtede til at oprette og ajourføre kompetence-baserede uddannelsesprogrammer i overensstemmelse med ICAO-TI og IATA-DGR. En IATA-basisuddannelse skal i Danmark være godkendt af Trafikstyrelsen. |
||
ADR-føreruddannelse
|
Lovpligtig myndighedsreguleret uddannelse for chauffører, der transporterer farligt gods i kolli over frimængden eller farligt gods i tank eller bulk. |
||
Sikkerhedsrådgiver
|
Myndighedsreguleret uddannelse til at varetage funktionen som sikkerhedsrådgiver i en virksomhed, der transporterer farligt gods i kolli over frimængden eller farligt gods i tank eller bulk. |
-
Kommerciel transport
Vejtransport af private
Færgesejlads af private
Vejtransport af "håndværkere"
-
Afsenderen
Pakkeren
Læsseren
Transportøren
Chaufføren
-
Alt farligt gods er inddelt i en af nedenstående fareklasser baseret på godsets primære fareegenskab.
Klasse 1
Eksplosive stoffer & genstande
Klasse 2
Gasser
Klasse 3
Brandfarlige væsker
Klasse 4.1
Brandfarlige faste stoffer m.v.
Klasse 4.2
Selvantændelige stoffer
Klasse 4.3
Stoffer der frigiver brandfarlige dampe når vådt
Klasse 5.1 + 5.2
Oxiderende stoffer og organiske peroxider
Klasse 6.1
Giftige stoffer
Klasse 6.2
Smittefarlige stoffer
Klasse 7
Radioaktive stoffer og genstande
Klasse 8
Ætsende stoffer
Klasse 9
Miljøfarlige stoffer, lithiumbatterier og andet
-
Klasse 1
1.1 - Fare for masseeksplosion
1.2 - Projektionsfare
1.3 - Mindre sprængningsfare
1.4 - Begrænset fare for eksplosion
1.5 - Meget ufølsomme eksplosiver
1.6 - Ekstremt ufølsomme genstande
Klasse 2
2.1 - Brandfarlige gasser (fx propan)
2.2 - Ikke-brandfarlige, ugiftige gasser (fx argon)
2.3 - Giftige gasser (fx MeBr)
-
De fleste stoffer i klasse 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 6.1, 8 og 9 er af hensyn til deres emballering henført til en emballagegruppe på grundlag af deres farlighed:
Mindst fare | Mellem fare | Højest fare |
-
Alt farligt gods skal tildeles en officiel godsbetegnelse, som har et tilhørende UN-nummer. Derudover tildeles den primære fareklasser, samt eventuelle sekundære farer og eventuel emballagegruppe.
Fx
Tip: Klassificering af kemiske stoffer og blandinger fremgår af punkt 14 i deres sikkerhedsdatablad.
-
Visse former for farligt gods er ikke nævnt ved navn i loven. Disse skal indplaceres under en passende n.o.s.-betegnelse, som omfatter en gruppe af stoffer eller genstande med specifikke kemiske eller tekniske egenskaber, som ikke er benævnt på anden måde. I disse tilfælde angives godsets tekniske betegnelse i parentes efter den officielle godsbetegnelse, fx
-
Hvornår?
Et transportdokument er påkrævet ved alle kommercielle godstransporter med farligt gods. Dokumentet skal medbringes under transporten og gemmes i mindst 3 måneder efter transportens gennemførsel. Et transportdokument kan undlades i følgende tilfælde:
Sprog
Transportdokumenter til sø-, luft- og banetransport skal udarbejdes på engelsk. Transportdokumenter til vejtransport internt i Skandinavien skal være udarbejdet på dansk, svensk eller norsk. Uden for Skandinaven skal dokumentet være udarbejdet på afsenderlandets sprog samt enten engelsk, tysk eller fransk.
-
Køretøjets mandskab skal være forsynet med skriftlige anvisninger (”sikkerhedskort”) ved en vejtransport over frimængden. De skriftlige anvisninger indeholder instruktioner i tilfælde af en ulykke eller nødsituation. Vognmanden skal sørge for at køretøjets mandskab forstår anvisningerne. De skriftlige anvisningers form og indhold ajourføres af myndighederne, og er uafhængig af godstypen.
-
Et sikkerhedsdatablad (SDS) kræves ikke medbragt ved transport i medfør af loven, men det er et værdifuldt dokument i forhold til at fastslå godsets klassificering og fareegenskaber. Derudover indeholder dokumentet anvisninger i tilfælde af spild, brand eller forgiftning, samt informationer vedr. sikkerhedsudstyr. Nogle transportører kræver, at afsender kan fremvise et SDS på forlangende. Industrielle og erhvervsmæssige modtagere af farlige kemiske produkter skal dog jf. loven have tilsendt et SDS enten fysisk eller digitalt fra leverandøren.