Fra 1. januar 2024 bliver sikkerhedsrådgiverbekendtgørelsen (BEK nr. 543 af 12/06/2012) opdelt i to nye sikkerhedsrådgiverbekendtgørelser. Baggrunden er en ressortdeling mellem Færdselsstyrelsen og Trafikstyrelsen, der medfører, at RID og ADR bliver udskilt til hver sin styrelse med deraf følgende adskilte bekendtgørelser:
Ændringen medfører derfor ikke umiddelbart nogen praktiske betydninger for de enkelte danske virksomheder.
De nye bekendtgørelser viderefører nemlig i stor udstrækning de bestemmelser om sikkerhedsrådgivere for vejtransport af farligt gods, der indtil den 31. december 2023 har indgået i den tidligere bekendtgørelse fra 2012. Der er dog foretaget justeringer og opdateringer for at gøre bekendtgørelsen tidssvarende og som følge af ressortdelingen.
Fra den 1. januar 2024 skal Færdselsstyrelsen (og IKKE Beredskabsstyrelsen) informeres om udpegningen af sikkerhedsrådgivere vedrørende vejtransport i henhold til § 6 i bekendtgørelse nr. 1618. Dette skal gøres senest 30 dage efter udpegelsen, og der skal vedlægges en kopi af sikkerhedsrådgiverbeviset.
Beredskabsstyrelsen er fortsat eksamensmyndighed i samarbejde med Trafikstyrelsen.
Hvad angår jernbanetransport er det fra 1. januar 2024 kun på Trafikstyrelsens anmodning, at virksomheder skal informere om, hvem de har udpeget som sikkerhedsrådgiver. Samtidig er der indført en bestemmelse (§ 10), der giver Trafikstyrelsen klar hjemmel til at suspendere et sikkerhedsrådgiverbevis, hvis sikkerhedsrådgiveren ikke på tilstrækkelig vis varetager sine opgaver. Bestemmelsen medfører dog ikke en ændring i praksis, da Trafikstyrelsen hidtil har kunne træffe afgørelse om suspension af et bevis ved manglende efterlevelse af bekendtgørelsens bestemmelser.