Nye regler fra 2024

Indledningen af et nyt år markerer som sædvanligt afskeden med gamle lovgivninger og byder velkommen til nye regler og bestemmelser.

Søtransport

Fra den 1. januar 2024 skal al farligt gods til søtransport afsendes i overensstemmelse med 2022-udgaven af IMDG-koden (amendment 41-22), som blev vedtaget ved resolution MSC.501(105) i april 2022. Den tidligere udgave af IMDG-koden, som kunne anvendes i hele 2023, er nemlig ophævet pr. 31. december 2023.

Vigtige ændringer omfatter:

  • Ændrede vægtgrænser i en række emballageforskrifter.
  • Opdateringer vedrørende IBC'er og UN-tanke.
  • Ændring af klassificering og navn for UN 1169 og UN 1197 (dvs. visse flydende ekstrakter).
  • En række rettelser til stoflisten i kapitel 3.2.
  • Nye særlige bestemmelser for nogle nitrogen/ilt-blandinger, blandinger af butylener m.v.
  • Visse ændringer til kravene vedr. forsendelsesprocedurer i del 5.

Ikrafttrædelsesdatoen den 1. januar 2024 er en tilbagevenden til den "normale rytme", efter at COVID-pandemien forsinkede offentliggørelse og distribution af en ny kode i 2021 og 2022. Dette fik nemlig IMO (International Maritime Organization) til at udskyde 2020-udgaven, således at den først ville være gældende fra den 1. juni 2022.

IMO udgiver en ny udgave af IMDG-koden hvert lige årstal. Overholdelse af hver ny udgave bliver obligatorisk den 1. januar i det efterfølgende lige år. Ulige år er "overgangsår", hvor afsendere kan følge den tidligere udgave af bogen eller den nye bog.

Luftfragt

Fra den 1. januar 2024 skal al farligt gods til IATA-luftfragt afsendes i overensstemmelse med 65. udgave af IATA's Dangerous Goods Regulations (DGR). Bestemmelserne i den 64. udgave kan ikke længere anvendes efter den 31. december 2023.

Væsentlige ændringer i den 65. udgave (pr. 1. januar 2024) omfatter bl.a.:

  • Ændringer eller tilføjelser til state variations (fx Argentina, Filippinerne og Polen)
  • Ændringer til operator variations (fx China Postal Airlines, European Cargo m.m.)
  • Afsnit 5.2.0.9 er blevet ændret for at synliggøre, at ikke-genopfyldelige flasker, der indeholder brandfarlig gas, er begrænset til en vandkapacitet, der ikke overstiger 1,25 L.
  • Emballageforskrifterne 952 og 954 er blevet ændret.
  • En ændring i afsnit 7.1.7 gør, at overpacks indeholdende tøris nu skal mærkes med totalvægten af tøris, også selvom angivelsen på kolli kan ses.
  • Afsnit 8.1.6.9.2 er blevet ændret med en tydlig anmærkning om, at for indvendige emballager i den ydre emballage (kombinationsemballager) behøver emballagetype, antal og nettomængde ikke at fremgå.
  • Appendiks D er blevet opdateret med nye oplysninger om de kompetente myndigheder.
  • Appendiks H har detaljer om den 66. udgave, som vil omfatte ændringer fra den 23. reviderede udgave af FN's Model Regulations.

IATA udgiver en ny udgave af IATA-DGR hvert år, og overholdelse af hver ny udgave er obligatorisk pr. 1. januar uden en egentlig overgangsperiode.

Vejtransport

Tankvogne, aftagelige tanke og tankcontainere til brandfarlige gasser, der er forsynet med sikkerhedsventiler, som opfylder de nye krav fra 1. januar 2023 i ADR-konventionens afsnit 6.8.3.2.9, skal senest ved næste mellemliggende eller periodiske eftersyn efter 1. januar 2024 være påført obligatorisk "SV"-mærkning i henhold til 6.8.3.2.9.6.

Mærket skal bestå af et hvidt kvadrat på min. 25 x 25 cm, som i midten indeholder sorte bogstaver "SV" med en højde på mindst 12 cm, omgivet af en sort kant. Mærket må dog reduceres på mindre tanke. Mærket skal være vejr- og brandbestandigt.

"SV"-mærket indikerer overfor brand- og redningsmandskab, at tanken er udstyret med konforme sikkerhedsventiler.

Nye regler fra 2024
Skrevet af Cantell